Friday, March 9, 2012

KEMANISAN DALAM SEBUAH PELAYARAN

Hati sering membicarakan aku tidak mampu,aku tidak mampu.. itulah yang sering menggelabukan mata hati.. selain itu, perasaan malas lagi lebih menguasai minda dan jasad badan.. perasaan, harapan, keinginan, keazaman, semagat, kefahaman, dan lain-lain sering bermain di otak fikiran yang kecil in dan sempit jika tidak dimanfaatkan dengan baik, tetapi pada hakikatnya otak pemikiran adalah besar dan itu adalah anugerah Allah yang indah..

Menyusahkan orang lain adalah perkara yang tidak disukai.. malah akan mengakibatkan kebencian orang kepada diri semakin meninggi. selepas menyusahkan ditambah pula, dengan mengganggu orang lain ketika mereka seronok dan gembira dengan aktiviti lain, dan mengganggu mereka ketika perasaan mereka dek bagaikan api yang sedang menyala dan memarak.. 
susah, ganggu.. dan ini pula, membebankan orang laindengan perkara dan tugas.. perkara ini akan menyerabutkan lagi keadaan orang lain.. kegembiraan mereka diganggu bak angin sedang bertiup ditahan dengan papan, bagaikan hendak makan ais krim vanilla koko disalut dgn perisa durian tiba2 ianya dirampas orang tanpa meminta..


Tetiba terfikir,
mengapa perlu menyusahkan orang,
kenapa perlu mengganggu orang,
kenapa perlu membebankan orang,
kamu tak boleh buat sendiri kah??
kamu tidak mampukah?
tolongla!!
kasihan lah kpd orang..
mereka hendak buat banyak lagi.
kenapa mesti mereka yang kamu cari??

Hati dan fikiran berkata lagi,
kenapa aku tak pandai memimpin sebagai seorang ketua,
kenapa aku tak pandai buat kerja setiausaha,
kenapa aku tak pandai buat kerja bendahari,
kenapa aku tak pandai dalam akademik,
kenapa aku tak pandai dalam kebajikan,
kenapa aku tak pandai dalam multimedia,
kenapa aku tak pandai dalam perhubungan luar,
kenapa aku tak pandai dalam kerohanian,
kenapa aku tak pandai dalam ekonomi dan pencarian dana,
kenapa aku tak pandai dalam kesenian,
kenapa aku tak pandai dalam sukan,
kenapa aku tak pandai etika dan protokol,
kenapa aku tak pandai semua bidang dan tugas ini?
kenapa? dan kenapa??

Jika aku tahu dan boleh buat semua ini, yakin dan pasti aku tidak akan menyusahkan, manggangu dan membebankan orang lain dengan kerja2 ini. mereka mahu rehat dan menumpukan kepada banyak lagi tugas dan taklifan, tapi aku harus mengganggu, menyusahkan dan membabankan mereka.. jikalah boleh dan mahir dalam semua tugas di atas,, Allah, nescaya tidak akan ganggu dan susahkan mereka..

Tapi,, hakikat telah tertulis dan jelas serta terang benderang,aku memang tidak mampu dalam semua ini..
dan diriku memerlukan mereka dengan menyusahkan mereka demi memastikan semua itu berjalan dengan baik dan lancar serta tersusun.. Mereka memang sebagai Pelangkap. Jika tiada mereka, dan tidak menyusahkan mereka, pasti kerja dan tugas serta pengurusan tidak dapat dibuat dengan terbaik.

Itulah Hakikat diri yang lemah lagi hina disisi Allah. Kenapa hendak salahkan takdir, akan diri tidak mampu buat semua itu. Sudah itu adalah lumrah kehidupan. Allah itu Maha Adil. Kamu mampu buat yang ini, dan kamu tak mampu buat yang itu. orang lain pula, mampu buat yang itu tapi tak mampu buat yang ini. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan.. Hendaklah terima hakikat ini. jangan kamu salahkan takdir kenapa kamu tak mampu buat semua itu. 

Orang lain memang diperlukan... tapi kasihan mereka,, aku telah ganggu mereka... demi memastikan semua ini berjalan lancar.. Ya Allah.. kasihanilah mereka.. terimalah amal mereka.. berkatilah bakti mereka yang telah dicurahkan.. Payungi mereka hingga ke syurga hakiki..

Setinggi kesyukuran dan penghargaan diucapkan kepada semua yang sentiasa bersama dalam menjalankan serta melancarkan pengurusan yang serba kekurangan ini.. sesungguhnya hanya insan biasa yang tidak lari daripada kesilapan dan kelemahan serta kekurangan yang berulang-ulang. Semoga khidmat dan bakti serta titik peluh kalian diterima Allah demi memastikan tertegaknya Kalimah Syahadah dan meneruskan perjuangan Rasulullah. Sesungguhnya kita bukanlah pemula dan kita bukanlah pengakhir,, hakikat yang jelas lagi nyata kita hanyalah penyambung dan mata rantai  perjuangan Rasulullah. Insyaallah.

*Bersama muhasabah diri* demi mengecapi syurga hakiki*...

2 comments:

  1. besrakan skit font..kecik sangat :).. nice flow..

    ReplyDelete
  2. entri yg mnyedarkan pntingnya utk memahami manusia lain

    ReplyDelete