Tuesday, March 27, 2012

SHORT SMS; OMONG ATAU YES???


MULTIPLE SMS;BENAR ATAU TIDAK???

Slm ust, pkabo? tye bleh?
Slm us, chat? tye bley x?

Inilah antara sms yang sering digunakan oleh pelajar pabila menghantar sms kepada para guru atau pensyarahnya. Pelajar zaman moden, semua moden.. Mewah mereka, kanak-kanak umur  5tahun pun sekarang sudah ada Samsung tablet.  Bagusla, mengikut peredaran zaman, tapi ibubapa hendaklah mengawal pergerakan anak-anak lebih-lebih lagi dalam zaman yang penuh dengan mehnah dan tribulasi ini.

Short Message System (SMS), system khidmat pesanan ringkas.. Nama pun sudah short message, tetapi anak-anak zaman ini, jika boleh jika dh “short” tu, hendakkan “short” lagi. Sampaikan menghantar sms kepada guru mereka pun mereka gunakan “multiple short message”, sampaikan guru mereka membacanya lebih 5 kali untuk memahami. Mujurlah 5 kali itu baru mereka faham, ini ada yang baca sampai 45 kali tidak faham-faham, kemudian guru pun tidak meng’reply’ sms anak didik mereka. Pabila sekian lama anak didik menunggu gurunya meng’relpy’ sms, timbul di fikiran mereka. Antaranya adalah:

“Kenapalah ust ni x reply mesej aku”
Ust marah aku ke?
Ust memang xsuka baca sms kot?
Ust xreply mungkin sibuk kot?

Berbagai-bagai andaian dibuat oleh anak didik, jika mereka beranggapan positif bagusla, jika mereka beranggapan negatif, maka sudah timbul sangkaan buruk. Erm dh bertambah bintik hitam..aduyyy. Senangnyalah tambah dosa…

Peringatan buat semua samada yang bergelar pelajar ataupun mahasiswa atau apa pun lapisan masyarakat. Pabila hendak menghantar sms kepada seseorang, ikutlah  keadaan si penerima sms. Jika penerima sms itu rakan kita, sama-sama pelajar, maka ok jika gunakan “multiple sms”, kerana sesama mereka  sering menggunakan perkataan-perkataan sepertii tu, tetapi jika menghantar sms kepada guru atau pun ibubapa mereka, maka hendaklah gunakan perkataan yang jelas dan mudah difahami oleh si pembaca. Jangan sama kan guru atau ibubapa itu sama dengan rakan-rakan kita. Dari segi adab dan tata susila pun kita hendaklah meletakkan mereka lebih daripada rakan-rakan kita. Kedudukan mereka juga jauh lebih daripada rakan-rakan kita.

Jom mulai hari ni, kita cuba amalkan cara sms yg baik. Insyaallah, jika sms yang dihantar itu mudah difahami atau jelas dibaca maka, kita telah membuatkan sipembaca sms itu bahagia pabila membaca sms tersebut. Menggembirakan hati orang lain itu adalah amalan yang dialu-alukan. Sama-sama jom kita cuba.             Ayuh bangkit….

Hanya sekadar perkongsian, terpulang kepada pembaca coretan ini untuk menilainya.Hanya insan biasa.
Sekian, wasalam.

No comments:

Post a Comment